Week 1
De eerste week van september was de derde schoolweek van dit schooljaar. We merkten dat de kinderen weer beetje bij beetje gewend raakten aan het schoolritme en dat de net gestarte kinderen steeds meer hun plekje weten te vinden op onze BSO. Op maandag begon de week met wat bewolking. Desalniettemin gingen we naar buiten gedurende de activiteiten. We speelden vos vos hoelaat is het, museumwachter en hoepelbal. Tijdens het vrij spelen speelde een grote groep kinderen bij de sportcontainer. Ze oefenen hier met klimmen en klauteren en krijgen deze ‘’skill’’ dan ook steeds beter onder de knie. Op woensdag stond er een bewegend leren activiteit op het programma. Dit is een activiteit waarbij er niet alleen gefocust wordt op de ontwikkeling van de motoriek, maar ook de hersenen worden aan het werk gezet. Deze keer ging het om de activiteit getallenlijn tikkertje. Daarbij moeten de kinderen de juiste plek op een getallenlijn zien te vinden als ze getikt zijn. Als dit gelukt is, mogen ze weer meedoen. Bij deze activiteit oefenen de kinderen met tientallen. De jongste kinderen speelden estafette memorie. Een activiteit die het altijd mega goed doet bij deze leeftijdscategorie, omdat veel van de jongere kinderen graag memorie spelen. De kinderen leggen gedurende de activiteit een parcours af en mogen vervolgens twee kaartjes omdraaien. Als de kaarten overeenkomen mogen ze meegenomen worden naar het eigen team. Als de kaartjes verschillend zijn, moet het parcours opnieuw afgelegd worden en kan één van de teamleden het opnieuw proberen. We sloten de week af met een grote voetbalpartij, olifantenjacht en Super Mario trefbal.
Week 2
Op maandag ging basisgroep drie aan de slag met het oefenen van een sport, namelijk handbal. De kinderen werden in twee teams verdeeld en speelden steeds vier tegen vier. Door te werken met een doordraaisysteem kwam iedereen aan de beurt, maar was er ook tijd om uit te rusten na de fanatieke partijtjes. Op dinsdag hadden de Slingertouw scholen hun schoolreisje. Daardoor waren er veel afmeldingen en was het een rustige dag op de BSO. Met blije gezichtjes en gave verhalen kwamen de kinderen uit school. Bij het fruitmoment hebben we nog even gekletst over de avonturen van de kinderen en daarna was het weer tijd voor de activiteiten. We deden de volgende activiteiten: vissen, hokbal en teamjagerbal. Bij hokbal probeert een tikker de overige kinderen te tikken. Als je getikt bent moet je naar een ‘’hok’’ gemaakt van pionnen. Vanuit dit hok moeten de kinderen overgooien met één van de kinderen die nog niet afgetikt is. Als dit lukt, ben je bevrijd en mag je weer meedoen. Ook deze week gingen we aan de slag met bewegend leren. We gingen tijdens deze activiteit verder met het oefenen met de getallenlijn. Ditmaal speelden we iemand is ‘m, niemand is ‘m met de getallenlijn. Op vrijdag deden we groepsketting estafette, het honkenloopspel en cricket. We sloten de week af met een superleuke ouder-kind activiteit op de vrijdagavond, namelijk food & rugby. Alle deelnemers hadden overheerlijke hapjes meegenomen uit alle delen van de wereld. We hebben heerlijk gegeten met z’n allen en daarna was het tijd voor een rugby clinic van meester Rens. Er kwamen verschillende oefeningen en spelvarianten aan bod die de kinderen samen met hun ouders of verzorgers uit konden voeren.
Week 3
Op maandag kwam er gelijk een flinke bak regen uit de lucht vallen. Het druppelde al zacht toen we richting de scholen liepen, maar toen we eenmaal richting de BSO liepen met de kinderen begon het ineens heel hard te regenen. We zaten midden in een stortbui en zelfs de paraplu’s hielden het niet meer vol met de wind die er stond. Hierdoor kwam iedereen doorweekt aan op de BSO. Gelukkig konden de kinderen er om lachen. We hebben onze schoenen uitgedaan en deze laten drogen bij de verwarming. Ondertussen gingen we een aantal binnen activiteiten doen. Zo hebben we tekeningen versierd met crêpe papier. De kinderen waren hier de hele middag zoet mee en konden zo weer met droge schoenen naar buiten. Ook werd er weerwolven gespeeld. Gelukkig was het weer al wat beter op dinsdag en konden we weer naar buiten. Toch waaide het nog wel flink hard. Op dinsdag hebben we activiteiten gedaan in het thema van Prinsjesdag. We deden riddertraining, troonroof en de gouden koets race. Hierbij vormden de kinderen tweetallen. Bij elk tweetal ging één iemand op de rug van de ander zitten. Zo was één van hen de koets en één van hen de prins of prinses. Vervolgens legden de kinderen als tweetal een parcours af. Op woensdag hadden de Startbaan en I-Start een studiedag. In de ochtend was het slecht weer. We deden daarom een pingpongtoernooi en we speelden op aanvraag van de kinderen nog een potje weerwolven. In de middag klaarde het op. Toen speelden we viesland-lekkerland, hoepel veroveren en de winkel van sinkel. Op vrijdag was het fantastisch weer. Het was lekker warm en het zonnetje kwam weer eens om de hoek kijken. De kinderen waren hieraan toe en speelden daarom voor, tijdens en na de activiteiten lekker buiten.
Week 4
Het was inmiddels weer herfst geworden. Daarom deden we op maandag activiteiten in het thema van de herfst. We speelden vallende bladeren, eikeltjes rapen en vijverrace. Bij eikeltjes rapen werden de kinderen in verschillende teams verdeeld. Ieder team heeft een eigen hoek in het speelveld. De kinderen veranderen in eekhoorns en moeten zo veel mogelijk eikels (pittenzakjes) verzamelen met hun team. Als alle eikels weg zijn, mogen ze eikels gaan ‘’stelen’’ bij de andere teams. Zo probeert ieder team zo veel mogelijk eikels te verzamelen. Op woensdag stond er een speciale activiteit op het programma van de jongste kinderen, namelijk een voetbalactiviteit. Voor de jongste kinderen zijn dit soort activiteiten soms nog wat lastig, omdat hun grove motoriek nog volop in de ontwikkeling is. Een bal onder controle houden met je voeten is daardoor net wat lastiger voor deze groep in vergelijking met de oudere kinderen. Toch gingen de kinderen enthousiast aan de slag met deze uitdaging. De activiteit die ze gingen doen was de regenboograce. De kinderen begonnen met een dribbeloefening tussen twee pionnen en moesten vervolgens een tennisbal of pittenzakje op één van de hoedjes leggen. De kinderen gingen met volle concentratie aan de slag en ze vonden het dan ook erg leuk om de uitdaging aan te gaan. Iedereen deed enthousiast mee en de activiteit was dan ook zeker voor herhaling vatbaar! Op donderdag was het de beurt aan de oudere kinderen om een voetbalactiviteit te doen. Zij deden een vijf tegen twee positiespel. Ook hierbij werd de motoriek van de kinderen getraind en daarnaast werden hun hersenen op de proef gesteld gedurende deze tactische activiteit. We sloten de week af met levend stratego. Zo zat deze maand er alweer op. Tot volgende maand!