Week 1
In de eerste week van oktober (van 29 september tot en met 3 oktober) begonnen we de eerste twee dagen van de maand met bewolking. We trokken de jassen aan en aan de hand van een aantal actieve spellen bleven we toch lekker warm. Er stonden weer drie leuke spellen op het programma, namelijk: het koeriersspel, supertikkertje en doelentrefbal. Bij supertikkertje zijn alle kinderen de tikker. Ook de tikkers moeten bij dit spel opletten, want je kan door iedereen afgetikt worden! Word je getikt, dan moet je uit het veld. Je moet vervolgens heel goed onthouden wie jou heeft getikt, want als diegene af wordt getikt door iemand anders mag je zelf weer meedoen! De kinderen zijn groots fan van dit soort spelvarianten en de fanatieke kant van de kinderen kwam daardoor naar boven. Iedereen deed zijn best en het werd een spannend spel! Op dinsdag stond er een nieuwe activiteit op het programma voor de jongste kinderen, namelijk octopus tikkertje. Bij dit spel heeft elke tikker een hoepel vast. Als de tikker iemand tikt, wordt diegene een ‘’tentakel’’ en pakt diegene dezelfde hoepel vast. Zo gaan de kinderen samen tikken. Dit spel was een leuke activiteit om het samenspel en de samenwerking tussen de kinderen te stimuleren. Kinderen leren zo om rekening te houden met elkaar, omdat bijvoorbeeld niet iedereen op hetzelfde tempo loopt. Op woensdag hadden de Slingertouw scholen een studiedag. In de ochtend mochten de kinderen zelf kiezen welke activiteit ze graag wilden doen. Na het succes van maandag kozen de kinderen superbal. Veel van de jongste kinderen kenden dit spel nog niet, maar met behulp van de oudere kinderen hadden ze het spel zo door. Ondanks het grote leeftijdsverschil tussen de kinderen kon iedereen meedoen en kon iedereen de bal veroveren. De gehele groep was dan ook enthousiast over het spel. Leuk om te zien dat iedereen zo betrokken werd! We sloten de week af met politie en boefje, trefbal met levende pionnen en een nieuwe voetbalactiviteit, namelijk: Scoren als Vivianne!
Week 2
De tweede week van oktober (van 6 oktober tot en met 10 oktober) begon met een themadag. In het weekend was het Dierendag geweest. Oorspronkelijk stonden er een aantal buitenactiviteiten in het thema van Dierendag op het programma, maar door de harde regen besloten we binnen te blijven. Daarom knutselden we onze lievelingsdieren! Iedereen mocht zijn eigen lievelingsdier tekenen en uitknippen om deze vervolgens op te plakken op een lijfje. De kinderen konden hun fantasie hierin kwijt en er werden dan ook allerlei verschillende dieren geknutseld. Ook verplaatsten we levend dierenmemorie naar binnen. Hierbij spelen twee kinderen tegen elkaar. Zij scheiden zich kort af van de groep. De andere kinderen vormen tweetallen. Zij kiezen een geluidje of beweging van een dier. Nadat alle geluidjes en bewegingen afgesproken zijn, gaan alle duo’s door elkaar staan. De twee kinderen voegen zich weer bij de groep en proberen vervolgens alle duo’s te vinden. Op woensdag waren de kinderen weer om 12.00 uur klaar met school. Na gezellig samen te lunchen konden we gelukkig weer naar buiten. We hadden de groep tijdens de activiteiten verdeeld in vier groepen, zodat de groepen iets kleiner waren en de kinderen konden kiezen welke activiteit hun voorkeur had. We deden Annemaria koekoek, dansmemorie, mijnenveger en iemand is ‘m, niemand is ‘m. Op donderdag kregen we heel leuk nieuws te horen. De eerste editie van The Hunting Game zit helemaal vol. Wij zijn razend enthousiast en hebben er ontzettend veel zin in! En voor alle deelnemers…Bereid je vast voor op een spannende avond vol mysterie! Op vrijdag eindigden we de week met hoofd schouder knie hoedje en het jachtseizoen. Bij het jachtseizoen wordt de groep in twee kleinere groepen verdeeld. Eerst mag één van de groepen zich gaan verstoppen. Na dertig seconden mag de andere groep gaan zoeken. Als ze iemand vinden moeten ze diegene ook nog weten te tikken. Is dit gelukt, dan moeten getikte kinderen zich melden bij de spelleider. Als het de groep lukt om iedereen binnen vijf minuten te tikken, krijgen ze een punt. Daarna wisselen de groepen om van rol.
Week 3
In de derde week van oktober (van 13 oktober tot en met 17 oktober) stond de herfstvakantie alweer voor de deur! We waren daarom de gehele week open van 07.30 tot 18.30. Op maandag verdeelden we de groep in twee groepen. De jongere kinderen en de oudere kinderen. Beide gingen vandaag een fotospel doen. Daarbij gingen de kinderen in kleine groepjes op pad in de wijk samen met één van de pedagogisch medewerkers. Ieder groepje vormde zijn eigen team en elk team ging aan de hand van een opdrachtenkaart zo veel mogelijk foto’s maken van bepaalde voorwerpen of dingen in de wijk. Zo moesten de kinderen bijvoorbeeld op de foto gaan met een boomhut, sporen op de grond en iets wat geluid maakt. Doordat alle kinderen vandaag tegen elkaar speelden, werd er fanatiek meegedaan om de winst te behalen. De groepjes wisten de lijst bijna te voltooien en één van de groepen hield maar liefst twee vakjes over. Zij sleepten de winst binnen. Verder konden de kinderen op maandag kiezen tussen een creatieve activiteit of een sportieve activiteit. We verfden herfsttekeningen en speelden jij-bent-af en hoofd-schouder-knie-hoedje. Op dinsdag deden we zakdoekje leggen, vakbal, sneeuwvlokje en mensen estafette. Ook op woensdag stond er weer een speciale activiteit op het programma. Voor zowel de jongere kinderen als de oudere kinderen stond er vandaag een variatie van een speurtocht op het programma. De jongere kinderen gingen in de ochtend herfstbingo doen. De oudere kinderen deden bottle flip estafette. Bij de herfstbingo gingen de kinderen een herfstwandeling maken. Tijdens deze wandeling kregen de kinderen een bingokaart mee met daarop verschillende herfstvoorwerpen, zoals een vliegenzwam en een dennenappel. Gedurende de wandeling gingen de kinderen op zoek naar deze voorwerpen. Als de kinderen een voorwerp gevonden hadden, konden ze deze afstrepen op hun bingokaart. In de middag was het de beurt aan de oudere kinderen op een speurtocht te doen. De jongere kinderen deden ondertussen pittenzaktikkertje. Bij de speurtocht werden de kinderen in drie groepjes opgesplitst. Samen met hun groepje moesten de kinderen acht locaties in de wijk zien te vinden, zodat zij alle acht van de puzzelstukjes konden vinden en daardoor uiteindelijk op zoek konden gaan naar de schat. Door verschillende challenges uit te voeren konden de kinderen hints verdienen. Aan de hand van deze hints werden de acht locaties duidelijk. Als de kinderen alle puzzelstukjes verzameld hadden, konden ze de puzzel leggen. Hier ontstond een rebus uit die de kinderen op moesten lossen om zo de schat te vinden. Op zowel donderdagochtend als vrijdagochtend begonnen we de dag met een creatieve workshop van de Handmates. Op donderdag maakten we houten 3D spinnen, spoken en vleermuizen en op vrijdag schilderden we griezelfiguren van keramiek. Beide activiteiten bevielen erg goed. De kinderen waren er in al hun enthousiasme zeker anderhalf uur zoet mee. Verder deden we op beide dagen leuke spellen, zoals sneeuwbal mikken, lummelen en regentikkertje.
Week 4
Tijdens de vierde week van oktober (van 20 oktober tot en met 24 oktober) was het studieweek voor de Slingertouw scholen. We waren dan ook weer hele dagen open. In de ochtenden was het rustig, met gemiddeld zo’n twintig tot vijfentwintig kinderen. Op maandag speelden we levend stratego in de ochtend. In de middag kwamen de kinderen van de andere scholen. De kinderen werden toen verdeeld in vier groepen. We speelden politie en boefje, het honkenloopspel, tienbal en ultimate frisbee. Bij tienbal verdelen twee teams zich over een speelveld. Zij mogen overal gaan staan waar ze willen. Elk team probeert de bal te bemachtigen en tien keer over te gooien met zijn eigen team, zonder dat de bal wordt afgepakt door het andere team. Als dit lukt verdient het team een punt. Op dinsdagochtend gingen we naar de sportspeeltuin. Daar hebben de kinderen anderhalf uur trefbal gespeeld. Het was prettig dat de kinderen al wat energie kwijt konden in de ochtend, want rond de middag begon het te regenen. Tijdens de activiteiten in de middag was het weer even droog, dus konden we toch fijn naar buiten. We deden knakworsttikkertje, chinees voetbal, iemand is ‘m niemand is ‘m en cricket. Op woensdag hadden we geluk. De zon scheen al vroeg in de ochtend en daarom zijn we lekker naar buiten geweest met de kinderen. In de ochtend speelden we opnieuw trefbal op verzoek van de kinderen. Zowel de jongere als oudere kinderen deden mee. Door een goede samenwerking van de kinderen onderling kwam iedereen aan de bal en hield iedereen rekening met elkaar. We speelden maar liefst zeven potjes! Ook konden ‘s middags genieten van warm weer. Donderdag en vrijdag was het weer heel regenachtig, daardoor deden we op die dagen binnen activiteiten. We knutselden eikeltjes en paddenstoelen en deden mijnenveger op donderdag. Verder speelden we weerwolven en ook stond er pingpong op het programma.
Week 5
De laatste week van oktober (van 27 oktober tot en met 31 oktober) startte met regen. We speelden daarom opnieuw binnen. De kinderen konden kiezen tussen Tik Tak Boem, minigames en ‘’Wat ben ik?’’. Tik Tak Boem een quizvorm waarbij de kinderen vragen moeten beantwoorden voordat de timer, oftewel de ‘’bom’’, afgaat. Als je een vraag goed hebt beantwoord is degene die naast je zit aan de beurt. Zo wordt de beurt steeds doorgegeven. Gaat de bom af terwijl je een vraag moet beantwoorden, dan ben je af. Zo kijken de kinderen wie er aan het einde van het spel overblijft. Bij Wat ben ik? proberen de kinderen er aan de hand van gesloten vragen achter te komen welk voorwerp, dier, etenswaar, etc. ze zijn. Ook deden we minigames, zoals mini curling en meerdere spelletjes met red cups. Zo moesten de kinderen pingpongballen in de bekers gooien en moesten ze de bekers omgooien. Vanaf dinsdag konden we weer naar buiten. We speelden het safarispel, rupsbal en deden een voetbalpartij op een half veld. Op woensdag stonden er maar liefst vijf activiteiten op het programma. De jongste kinderen werden opgesplitst in twee kleinere groepen. Zij deden om beurten twee activiteiten. Er werd afgewisseld tussen het spelen met de parachute en overlopertje. Overlopertje is een tikvorm, waarbij de kinderen goed na moeten denken. Hun taalkennis wordt hierbij getest. De kinderen moeten naar de overkant zien te komen, maar als zij een dier met de gekozen letter van die ronde weten te benoemen, kunnen ze niet getikt worden. Als de tikker bijvoorbeeld zegt: ‘’een dier met de b’’ kunnen de kinderen dieren benoemen zoals een beer, een baviaan of een bever. Het kind dat dit als eerste doet kan ‘’vrij’’ naar de overkant lopen. De rest van de kinderen moet naar de overkant rennen zonder getikt te worden. Als je getikt wordt, word je de nieuwe tikker. De oudere kinderen konden kiezen uit drie verschillende spellen, namelijk: vulkanen en draaikolken, hoepelpong en de winkel van Sinkel. Op vrijdag stonden er activiteiten op het programma in het thema van Halloween. De kinderen kwamen verkleed naar de BSO, dus ook hier maakten we er een griezelige bedoeling van. We deden zombietikkertje, spokenjacht en pompoen bowling. En zo stond november alweer voor de deur. Tot volgende maand!









