De kinderen hebben het super naar hun zin bij Sportstuif. Hele fijne bso

Jochem-Sep-Tigo Kuijpers Jochem-Sep-Tigo Kuijpers
/5
bij Google reviews

Laat een review achter

Een gevarieerde week met regen maar ook met de eerste echte lentedag! – week 11

Hoi, welkom bij een nieuwe blog van Sportstuif Son en Breugel. Hierbij een verslag met leuke foto’s en filmpjes van wat we afgelopen week allemaal gedaan hebben!
 

Maandag 11 maart
Vandaag was het een kletsnatte dag bij Sportstuif. Kinderen ophalen van school in de regen, aankomen bij Sportstuif in de regen en helaas na het fruit eten nog steeds regen. Daarom hebben we ervoor gekozen om vandaag lekker binnen verschillende activiteiten te spelen.
Voor de jonge kinderen stonden er drie verschillende spelletjes op het programma. De kinderen speelden het spelletje tik tak boem. Ook wel bekend als het verjaardagspel uit het programma ik hou van Holland. De kinderen zitten in de kring en er is één bal, oftewel een bom. Deze bom is ingesteld op een voor de kinderen onbekende tijd. De bom wordt doorgegeven in de kring. Wanneer je de bom in handen hebt krijg je van de spelleider een quizvraag. Wanneer je deze goed beantwoord mag je hem doorgeven. Fout? Dan krijg je nog een vraag. Bij wie ontploft de bom? Een spannend spelletje, want je weet nooit wanneer de tijd voorbij is.
Daarnaast speelden de kinderen een potje “de veranderaar”. Eén van de kinderen gaat heel even naar de gang. De rest van de groep overlegt over wie er de veranderaar wordt. Wanneer dit bepaald is komt de persoon van de gang terug en neemt in het midden plaats. Iedereen begint in de kring met klappen. Op een moment verandert de veranderaar onopvallend de beweging. De rest van de kinderen proberen dit telkens zo snel mogelijk na te gaan doen. De persoon in het midden probeert te raden wie de veranderaar is. Aan de veranderaar dus de taak om dit zo onopvallend mogelijk te doen.
Het derde en laatste spel wat de jongere kinderen speelden was een memory-estafette.  Een parcours afleggen door te slalommen en te springen van matje naar matje zonder de grond te raken. Aan het einde twee kaartjes omdraaien. Zijn het dezelfde mag je ze meenemen naar de rest van je team. Welk team weet de meeste memory’ s te verzamelen?

Met de oudere kinderen werd er één groot spel gespeeld. Namelijk het spel weerwolven van Wakkerdam. Wie zijn de weerwolven en wie de brave burgers? Als het dorp gaat slapen worden er mensen vermoord door de weerwolven, maar wie heeft het gedaan? Het doel van het spel is om de weerwolven te ontmaskeren, maar het doel van de weerwolven is om alle burgers op te eten voor zij ontmaskerd worden. Een leuk en spannend spel om met een grote groep te spelen.

De kinderen waren erg enthousiast en wilde graag nog een potje spelen. Kortom, ondanks de regen hebben we een geslaagde middag gehad met z’n allen!

   

Dinsdag 12 maart
Vandaag zijn we gestart met selfie tikkertje. De getikte kinderen moesten wachten op een bevrijder met een camera (hoedje), zodra ze samen een selfie maakten, mocht de getikte speler weer meedoen.

Hierna hebben we de groep in tweeën gesplitst. De ouderen hebben in duo's een "move up, move down" tafeltennistoernooi gespeeld, waarbij ze elkaar konden uitdagen om bovenaan de ladder te komen.

De jongere kinderen hebben afwisselend raak en haal gespeeld met fopbal. Bij raak en haal waren er 2 teams. Deze teams moesten de pionnen van de tegenstander raken. Als dit lukte, moesten ze de pionnen halen en bij hun eigen rij neerzetten.

Bij fopbal stonden de kinderen in een cirkel met 1 speler in het midden met een bal. Als de speler met de bal de bal naar je gooide, moest je deze vangen. Als dit niet gebeurde, moesten je handen achter je rug blijven. De speler die als laatste overbleef, won.

   

Woensdag 13 maart
Het midden van de week was weer aangebroken en deze begonnen we met de kinderen die vroeg uit school waren vandaag. We aten gezellig samen onze boterhammen en speelden nog even totdat de rest van de kinderen binnen waren. Na de boterhammen, het spelen en het fruit eten was het tijd om naar buiten te gaan.

Vandaag begonnen we op verzoek van een paar kinderen met het spel Hollandse leeuwen. Hierbij staat er iemand in het midden die roept ‘Hollandse leeuwen’. Iedereen probeert dan naar de overkant te rennen zonder gevangen te worden. Word je toch gevangen? Dan ga je mee in het midden staan om ook kinderen te vangen. Er komen dus steeds meer vangers bij, wat het voor de overgebleven kinderen steeds lastiger maakt. Wie blijft er als allerlaatste over?

Na de warming-up delen we de groep op in groepjes van drie, die elk drie verschillende spellen langsgaan. Het eerste spel is bank kapen. Bij dit spel zitten er twee kinderen op hun knieën aan beide uiteindes van de bank en zij rollen een bal over de bank naar elkaar over. De overige kinderen staan achter een lijn en proberen deze bal met pittenzakjes van de bank te gooien. Lukt dit? Dan is de bank gekaapt door twee nieuwe kinderen. Het tweede spel was eilandbal. Hierbij staat iedereen op een eigen eilandje (hoepel) behalve één iemand. Hij / zij staat in het midden en probeert de bal, die wordt overgegooid en gerold door de andere kinderen, af te pakken. Als de bal wordt afgepakt, moet degene die hem als laatste gooide of rolde in het midden staan. Het laatste spel is een estafettevorm. Beide teams hebben een hoepel met daarin drie pittenzakjes. Het is de bedoeling dat je naar de hoepel toe rent en een zakje uit jouw hoepel, in de hoepel van het andere team te leggen. Je rent zo snel mogelijk terug en tikt de volgende uit de rij aan, die doet precies hetzelfde. Je hebt gewonnen als alle zes de pittenzakken in de hoepel van de tegenstander liggen. Dit doe je dus door steeds net iets sneller te zijn dan het andere team.

Na de activiteiten bleven we nog lekker buitenspelen. Hierna aten we nog een koekje en mochten de kinderen zelf kiezen of ze binnen of buiten verder speelden. Langzaamaan werd iedereen weer opgehaald en kunnen we terugkijken op weer een geslaagde middag.

   

Donderdag 14 maart
Het was prachtig weer vandaag. De temperaturen liepen dan ook op tot de 18 graden waarbij ook de zon nog heerlijk scheen. Dat betekend dat we dan ook heerlijk lang buiten hebben gespeeld.

We begonnen de activiteiten met een warming-up spel en dat was tik tik wie ben ik? Bij dit spel waren er drie tikkers die iedereen af moesten proberen te tikken. Wanneer je getikt werd moest je met je handen voor je ogen gaan staan zodat je niks meer kon zien. Je kon dan bevrijd worden doordat iemand jou op je rug tikt en daarbij zei tik tik wie ben ik en jij op dat moment kon raden wie dat deed. Dus als je het goed had dan was je weer vrij en mocht je weer mee doen.

Na dit spel werd de groep verdeeld in jonge en oude kinderen. De oude kinderen spelen levend stratego. Dit is een vorm van levend stratego alleen dan met dieren kaartjes. Hier staat op beschreven welke dieren je kan verslaan. Het doel is om de vlag van het andere team te vinden of alle kaartjes van de tegenstander op te spelen. We speelden een aantal ontzettend leuke rondes waarbij de teams echt goed tegen elkaar aan het strijden waren.

Met de jonge kinderen speelden we twee spellen. Het eerste spel was hoepelpong. Bij dit spel staan er twee teams tegenover elkaar met voor hun 6 hoepels. Het doel is om de pittenzakjes bij het andere team in de hoepels te gooien. Als je een pittenzakje raak gooit in een van deze hoepels dan gaat die hoepel aan de kant. Op deze manier blijven er elke keer minder hoepels over. Het doel is om als eerste alle hoepels van de tegenstander weg te spelen.

Het tweede spel voor de kinderen was kat en muis. Bij dit spel zat vandaag wel een kleine variatie. Er waren namelijk maar een aantal staarten die gebruikt konden worden. Waren al deze staarten op dan hadden de katten gewonnen. Bij dit spel is het dus de bedoeling dat de katten zo snel mogelijk alle staarten van de muizen af moeten pakken. Welk groepje katten kan dit het snelst?

Omdat het zo’n lekker weer was konden we na deze activiteiten nog extra lang buiten spelen voor we een koekje gingen eten.

   

Vrijdag 15 maart
De laatste dag van de week is alweer ingegaan. Zoals iedere week is dit voor een aantal kinderen een korte dag en lunchen zij bij Sportstuif. Hierna hadden zij nog even tijd om vrij te spelen, totdat de andere kinderen uit school worden gehaald. Nadat de groep compleet was, aten we gezamenlijk fruit en maakte we ons klaar om naar buiten te gaan voor de sportactiviteiten.

We starten vandaag met iedereen-tikkertje. De naam zegt het al: iedereen is te tikker, maar ook iedereen kan getikt worden. Als getikt wordt, moet je goed in de gaten houden wie je getikt heeft. Zodra hij / zij ook af is, mag jij weer meespelen. Na de warming-up werd de groep weer onderverdeeld in een oudere en jongere groep.

Met de jongere kinderen speelden we vandaag twee verschillende spelletjes. Bij het spel vaktikkertje zijn er twee tikkers die ieder in een eigen vak staan. Het doel is om je vak leeg te tikken. Als je getikt bent, moet je namelijk naar het vak van de andere tikker. Zo kunnen we na iedere ronde precies zien welke tikker de meeste kinderen heeft weggetikt. Ook speelden ze nog het kabouterspel. Hierbij heeft iedereen een eigen kabouter (pion) die zij goed moeten beschermen. De andere kinderen proberen namelijk je kabouter om te gooien. Als je kabouter is omgevallen, moet je helaas even aan de kant wachten. Komt er nog iemand bij met een omgevallen kabouter, mag jij weer meespelen.

Met de oudere kinderen deden we een conditiecircuit. In tweetallen gingen de kinderen verschillende oefeningen af en telde zij hun score die ze noteerden op een formulier. Dit waren oefeningen zoals sit ups, gewicht heffen, sprinten, touwtje springen etc. Mede door deze sportactiviteiten gingen wij extra fit het weekend in!

   

Zo zijn er elke dag nieuwe en uitdagende sportactiviteiten die we spelen bij Sportstuif. Ben jij een beetje nieuwsgierig geworden? Maak hiervoor een afspraak via het contactformulier of stuur een mailtje naar sonenbreugel@sportstuif.nl

 

Tot snel bij Sportstuif!



Ons team

Stan van de Vondervoort
Stan van de Vondervoort Vestigingsmanager
Sanne van Liempt
Sanne van Liempt
Janne van der Heijden
Janne van der Heijden
Josien Trekop
Josien Trekop

Pedagogisch coaches