De juiste ruimte en middelen
Een BSO in een school vraagt om méér dan een leeg lokaal. We maakten een inventarisatie van geschikte ruimtes en keken naar mogelijkheden voor inrichting, veiligheid, sfeer en multifunctioneel gebruik. Daarnaast gingen we na welke materialen en faciliteiten nodig zijn: van spel- en knutselmaterialen tot afspraken over de gymzaal of het schoolplein na schooltijd.
Een belangrijk moment in dit traject was onze recente presentatie aan de Raad van Toezicht en de medezeggenschapsraad. We lichtten niet alleen het waarom toe, maar presenteerden ook een concreet stappenplan en eerste schetsen van de organisatorische invulling.
Het was waardevol om vragen en feedback direct uit de praktijk te ontvangen. Denk aan onderwerpen zoals pedagogische visie, samenwerking met de Buitentuin, inzet van personeel, en de impact op schoolprocessen. Door ook de MR te betrekken, kunnen we al vanaf dit vroege stadium rekening houden met zowel het team- als ouderperspectief. Dit zorgt voor voldoende draagvlak.
Na de positieve betrokkenheid van de Raad van Toezicht en MR, zijn we nu volop in gesprek met potentiële partners om de exploitatie en pedagogische begeleiding te borgen. De komende tijd gaan we aan de slag met het aanscherpen van ons beleid, de aanvraag en de overgang van de huidige BSO naar Sportstuif.
Tot snel bij onze volgende blog!