Enthousiaste medewerkers met veel aandacht voor de kinderen. De opvang is heel flexibel en de locatie leent zich perfect voor het aanbieden van sport en beweegspellen in de buitenlucht.

Sportraad Geldrop-Mierlo Sportraad Geldrop-Mierlo
5 /5

Paaseieren zoeken, Handbal, Auto tik spel, Mens erger je niet en Viesland Lekkerland in week 14-2024

Dinsdag 2 april

Na een extra lang weekend is het weer tijd voor een nieuwe week. Wij hopen dat jullie allemaal een heel fijn Pasen hebben gehad. De kinderen van de Mariaschool hebben vandaag een studiedag, dit betekent dat onze dag lekker vroeg begon. Bij binnenkomst vertellen de kinderen wat ze allemaal hebben gedaan met Pasen en hoeveel heerlijke eitjes ze hebben gevonden. In de ochtend zijn ze fijn aan het vrij spelen terwijl twee andere kinderen druk bezig zijn met een activiteit te verzinnen. We eten eerst een stukje fruit en drinken wat voor we gaan starten met deze activiteit. We verzamelen in de pannakooi. Hier krijgen we te horen dat de twee kinderen een paaseieren jacht hebben klaargezet. Ze hebben maar liefst 30 paaseieren geknutseld en verstopt, 15 gele en 15 blauwe. De groep wordt in twee teams verdeeld. Een blauw team en een geel team. Het is de bedoeling dat het gele team op zoek gaat naar alle gele paaseieren en het blauwe team naar alle blauwe. Het team dat het snelste alle eieren heeft gevonden wint. Ondertussen begon het flink te regenen waardoor we helaas de activiteit niet helemaal konden afmaken. Na al dat zoeken beginnen de kinderen trek te krijgen wat betekent dat we gaan genieten van onze boterhammen. De middag breekt langzamerhand aan en de andere collega's arriveren ook op Sportstuif. Na een half uurtje zijn ook alle andere kinderen opgehaald en eten we samen een stuk fruit. Na het eten en drinken gaan we aan de slag met de middag activiteiten. Vandaag staat handbal op het programma. Handbal is een sport tussen twee ploegen van elk zeven spelers. De winnaar is het team dat de meeste doelpunten maakt door de bal in het doel van de tegenstander te werpen. Bij handbal zijn er twee belangrijke regels: de bal mag niet met het onderbeen en de voet worden gespeeld en een speler mag met de bal in de hand maar drie passen doen, dan moet hij hem op de grond stuiten of afspelen. Dit spel is een tijdje geleden aangevraagd door een kind van Sportstuif dus dit wilden we maar al te graag een keer doen. Dit was enorm leuk en voor iedereen een leuke uitdaging. Na de activiteit mag je zelf kiezen of je door wilt gaan met handballen, wilt voetballen of zelf vrij buiten wilt spelen. Vandaag was een lange, maar heel gezellige dag bij Sportstuif Someren, tot morgen!

Woensdag 3 april

Vandaag is het woensdag. Dat betekent dat alle scholen om 12:30 uur uit zijn. We halen zoals elke schooldag de kinderen weer op en brengen ze naar Sportstuif toe. Zodra alle kinderen gearriveerd zijn eten we samen onze eigen meegenomen boterhammen op. Na het eten hebben ze even tijd om vrij te spelen, terwijl wij de activiteit voor bereiden. We zijn vandaag met een kleiner clubje wat betekent dat we de groep lekker samen houden en samen aan de slag gaan met 1 activiteit. De activiteit van vandaag is auto tikkertje. 4 kinderen zijn de tikkers (auto’s) en dragen een lintje, de andere kinderen zijn de lopers. De tikkers staan op een lijn. Bij het startsignaal proberen de kinderen naar de overkant te lopen zonder getikt te worden. De tikkers moeten op de lijn blijven. Als je getikt bent leg je een blokje in de hoepel / korf van de tikkers. Wanneer je de overkant wél hebt behaald zonder getikt te worden leg je een blokje in de hoepel van de lopers. Als alle blokjes op zijn, wordt er geteld wie de meeste blokjes heeft, de lopers of de auto’s. We spelen dit spel een aantal rondes, aangezien dit bij de kinderen goed in de smaak valt. Na de activiteit wordt het tijd voor een stukje fruit. We kletsen nog wat over Pasen en over andere leuke dingen die we hebben gedaan in het extra lange weekend. Als alle kinderen klaar zijn met fruit eten gaan we weer lekker naar buiten. Het is ideaal weer om buiten te spelen dus de kinderen doen dit dan ook maar al te graag. Sommige gaan er voetballen en andere spelen heel de middag in de zandbak. Ze krijgen nog een koekje en dan is de woensdag alweer voorbij.

Donderdag 4 april

Vandaag halen we de kinderen weer op uit school. Dit doen we elke schooldag. Ondertussen snijdt een collega een stukje fruit voor de kinderen en dekt de tafel. Als alle kinderen bij Sportstuif zijn mogen ze gelijk aan tafel gaan zitten. Tijdens het fruit eten wordt er nog wat gekletst over allerlei dingen. Zodra de buikjes goed gevuld zijn gaan we naar buiten. Vandaag spelen we weer een keertje handbal, dit was de vorige keer zo leuk en goed ontvangen door de kinderen dat we het vandaag weer graag wilde doen. Vandaag gaan de wat oudere kinderen aan de slag met handbal terwijl de wat kleinere kinderen aan de slag gaan met het spel mens-erger-je-niet. Dit is namelijk niet alleen een bordspel, maar ook een heel leuk buitenspel. Er wordt een veld met middenlijn gemaakt. Aan beide uiteinden van het veld staan een aantal poortjes, gemaakt met pionnen. In elk poortje staat een kind. Dat poortje moeten ze verdedigen. Er zijn verschillende zachte ballen in het veld. Met deze ballen mogen ze gooien of schoppen naar een willekeurig poortje aan de overkant. Je mag met alles tegenhouden. Gaat de bal door je poortje, dan ben je af en sluit je achteraan in de wisselrij. Gaat er een pion om die je deelt met een buurman dan zijn jullie allebei af! De kinderen vinden dit in het begin nog een klein beetje lastig maar na het een paar keer geoefend te hebben gaat het heel erg goed. Ook de oudere kinderen zijn goed fanatiek bezig met handbal. Na een uurtje activiteiten mogen de kinderen vrij buiten gaan spelen. Er wordt nog een poosje handbal gespeeld en na een tijdje wordt dit ingewisseld door een potje voetbal. De andere kinderen spelen andere kleine zelfbedachte spellen op het hoofdveld en sommige spelen in het speeltuintje.

Vrijdag 5 april

Vandaag is het de laatste dag van de schoolweek. Op de vrijdagen zijn de kinderen net zoals de woensdagen uit om 12:30 uur. Dit betekent dat we ook op vrijdag samen onze boterhammen op eten. Hierna mogen ze lekker vrij spelen. Na een tijdje wordt er fruit gesneden en ranja gemaakt. Zodra dit klaar is roepen we de kinderen aan tafel. We kletsen over wat we allemaal gaan doen in het weekend en waar ze het meeste zin in hebben. Zoals elke dag hebben we ook vandaag weer een leuke activiteit voor de kinderen klaarstaan. Vandaag is dit namelijk viesland lekkerland. Het speelveld heeft 2 kanten: een lekkere kant en een vieze kant. Alle kinderen gaan op 1 rij staan aan de vieze kant. 1 kind is de tikker en staat in het midden van het veld. De tikker roept iets wat je kan eten (bv. snoep). Als je dit vies vindt, blijf je staan en als je dit lekker vindt loop je naar de overkant. Als de tikker je tikt, ga je mee in het midden staan en help je mee tikken. We spelen dit best wel een tijdje en alle kinderen doen goed hun best om uit de handen van de tikker te blijven. We genieten nog even van het weer en van ons gekregen koekje. Daarmee sluiten we deze week weer af. Wij wensen iedereen een heel fijn weekend!

Kelly Martens
Kelly Martens Vestigingsmanager
Shauny Regli