• De vloer is lava
  • Hoepel vis spel
  • Chinees voetbal en kerstmannen estafette
  • Leeuwenkooi

Lezen jullie mee?

Maandag 18 december

Deze maandag stonden al onze pedagogisch medewerkers vol enthousiasme klaar bij verschillende scholen om de kinderen op te halen. Eenmaal aangekomen bij Sportstuif begonnen we de middag met een goed gevuld bordje fruit en een bekertje ranja. Meester Valmir en Juf Jaike leidden de activiteit van de dag, 'De vloer is lava'. Dit populaire spel wordt zowel door jongere als oudere kinderen graag gespeeld.

De vloer is lava, een geliefd gymspel, stond ook op het programma. Deelnemers proberen de tikkers te ontwijken terwijl ze zich over een hindernisparcours bewegen, waarbij het doel is om niet afgetikt te worden. Dit kan worden uitgebreid met 'verlossers' die stiekem proberen vrij te maken of met een bom, zoals een matje in de zaal. Als de tikker hier overheen komt, is iedereen weer vrij. De vloer is lava is niet alleen leuk maar stimuleert ook de ontwikkeling van motorische vaardigheden.

Om vijf uur was het tijd voor een welverdiend koekje, gevolgd door vrije speeltijd in de keuken.

Dinsdag 19 december

Helaas liet het weer op dinsdag niet toe naar buiten te gaan, maar gelukkig beschiken we over een grote gymzaal voor allerlei activiteiten. Voorafgaand aan de gymactiviteiten genoten we van een gezonde portie fruit. De activiteit van de dag, onder leiding van meester Ted, was 'Hoepel vissen'.

De groep werd verdeeld in vier groepjes, elk bij een pion in een hoek van de zaal. De gymzaal lag bezaaid met 'vissen' zoals pittenzakjes, tennisballen, hoedjes, shuttles en lintjes. Het doel was om zoveel mogelijk vissen te 'vangen' door de hoepel in het 'water' te gooien.

Na deze sportieve inspanning was het tijd om iets lekkers te eten en daarna in de keuken bezig te gaan met individuele activiteiten.

Woensdag 20 december

Na het ophalen van de kinderen begonnen we met het eten van onze boterhammen en een beetje kletsen over hoe ieders schooldag was verlopen. Na de boterhammen gingen we snel naar buiten voor vrij spel. Om twee uur haalden we nog kinderen op bij de Wegwijzer, waarna bij Sportstuif fruit en ranja klaarstonden voor de kinderen. In de gymzaal speelden we twee spellen: Chinees voetbal en de Sneeuwmannen estafette.

Bij de estafette was het de bedoeling dat de kinderen om de beurt een parcours aflegden met hindernissen. Onderweg nemen ze alle materialen voor een sneeuwpop mee. Het winnende team was degene die als eerste deze uitdaging voltooide. Ook werden er enkele potjes Chinees voetbal gespeeld, waarbij de kinderen in een kring staan en met vuisten de bal in de kring spelen. Als de bal door iemands benen gaat, mag die persoon maar met één hand verder spelen.

Na deze middag vol sport en beweging was er nog tijd voor vrij spelen en werd de dag afgesloten met veel spelletjes en knutselwerkjes in de keuken.

Donderdag 21 december

Ook vandaag was het helaas niet zo'n mooi weer om naar buiten te gaan. De kinderen mochten kiezen waar ze zelf zin in hadden, en de keuze viel op 'De vloer is lava'. Hoewel dit spel eerder in de week al was gespeeld, konden veel andere kinderen er nu ook van genieten. De jongere kinderen begonnen met het gymmen, terwijl de oudere kinderen iets voor zichzelf konden doen in de keuken. Of het nu een tekening was, een spelletje of het fanatiek gebruiken van de strijkkralen, er was voor ieder wat wils.

Iedereen werd vroeg opgehaald, omdat er op de scholen kerstdiner of kerstmarkt plaatsvond. De kinderen keken erg uit naar deze festiviteiten.

Vrijdag 22 december

De laatste dag van de week begonnen we in de keuken en gingen daarna snel naar de gymzaal voor vrij spel. Na een uur vrij spelen begonnen we met de activiteit van de dag: leeuwenkooi. Juf Jaike stond klaar om dit spel met alle kinderen te spelen.

Bij leeuwenkooi worden twee leeuwen (tikkers) gekozen. De leeuwen mogen alleen tikken in hun kooi, het gebied tussen de banken of tussen de banken en de muur. Alle lopers mogen een 'biefstuk' pakken (pittenzakje) uit de slagerijkorf. Het doel van het spel is dat de lopers langs beide leeuwen komen zonder getikt te worden en vervolgens de biefstuk in de BBQ-korf leggen. Word je wel getikt, dan moet je de biefstuk in het hol van de leeuw leggen. Vervolgens mag je een nieuwe biefstuk halen bij de slagerij en het opnieuw proberen. Als alle biefstukken op zijn, stopt het spel. Alle biefstukken worden geteld, en het team met de meeste biefstukken wint. Dit spel benadrukt het belang van samenwerken, aangezien je alleen als groep kunt winnen.

Na al dat sporten hadden de kinderen even vrij om te doen wat ze wilden. Dat was weer een leuke week. Fijn weekend!

Steffi Nellen
Steffi Nellen Vestiginsmanager